سائل الحسین
سائل الحسین
از آب هم مزایده کردند کوفیان بی وفا/خوش داشتند حرمت مهمان کربلا را

 

 
2.‏ پيدايش قمه‏زني  

در مورد منشأ اصلي و اولي قمه‏زني، اقوال مختلفي وجود دارد(.‏ مقاله رسانة شيعه، مروري بر تاريخ تکوين مجالس و آيين هاي عزاداري در ايران، محسن حسام مظاهري، مجله اخبار اديان، شماره 18، فروردين و ارديبهشت 1385)2؛ اما آنچه که بيشتر از همه مستند و قابل اثبات است، اين است که تيغ‏زني و قمه‏زني رسومي عاريتي‏اند که از جانب ترک‏هاي آذربايجان به فارس‏ها و اعراب منتقل شده‏اند.‏(.‏ شرح زندگاني من يا تاريخ اجتماعي و اداري دوران قاجاريه، عبدالله مستوفي، ج1 و 3)3
نويسنده عراقي الأصل کتاب "تراژدي کربلا" نيز بر اين عقيده است که مراسم‏هايي از قبيل قمه‏زني، قبل از قرن نوزدهم در عراق مرسوم نبوده و به تدريج از اواخر اين قرن در آن کشور رواج يافته است.‏ بنابراين مراسم قمه‏زني و.‏.‏.‏ از خارج عراق به آن کشور وارد شده و ريشه عربي ندارد.‏(.‏ تراژدي کربلا، ابراهيم حيدري، ترجمة علي معموري، ص 475)4
شيخ کاظم دجيلي نيز در تأييد اين نظر مي گويد:‏ "عرب‏هاي عراق تا آغاز قرن بيستم در اين گونه مراسم‏ها شرکت نمي‏کردند؛ اين اعمال در ابتدا در ميان ترک‏هاي عراق، فرق صوفيه و کردهاي غرب ايران مرسوم بود.‏"(.‏ عاشوراء في النجف و کربلا، کاظم دجيلي، ص 287؛ جيات عراقي من وراء البوابه السوداء، محمود درّه، ص 24)5
گزارشي از مقامات بريتانيايي درباره مراسم عاشوراي 1919م.‏ در نجف حاکي است که گروهي صد نفره از شيعيان ترک در آن سال به قمه‏زني پرداخته بودند.‏(.‏ نقاش، ص 269 dministration Report of The Shamiyya Division, Great Britain6 )
خاطره‏اي از سيد محمد بحرالعلوم، اين نظر را تأييد مي کند:‏ "هنگامي که حدود 50 يا 60 سال پيش در‌نجف بودم، تنها چند هيئت ترک در آن شهر حضور داشت.‏ آنان در ايام عزا به منزل سيد بحرالعلوم بزرگ مي‏رفتند و با کسب اجازه از ايشان به خواندن ابياتي سوزناک درباره امام حسين (عليه السلام) مي پرداختند.‏ برخي از آنان نيز در ضمن ذکر مصيبت براي همدردي با امام حسين (عليه السلام) جراحت‏هاي خفيفي به خود وارد مي‏کردند.‏ به‌ تدريج اين گونه اعمال رو به تحول و گسترش گذاشته تا آن که پس از ممنوعيت قمه‏زني در دوره نخست وزيري ياسين هاشمي، در سال 1935 م.‏ به اوج خود رسيد.‏ در واقع اين اعمال زور، تأثيري معکوس داشت؛(.‏ به حکم "الإنسان حريص علي ما منع" هرگاه اعمال فشار با تبيين علمي و فرهنگ‏سازي همراه نباشد، اثر معکوس خواهد داشت.‏)7  به نحوي که يک هيئت قمه‏زني، به سه هيئت تبديل شد.‏"(.‏ گفتگو با سيد محمد بحرالعلوم پيرامون عزاداري حسيني، مجله "النور" شماره 74، ژوئيه 1997م.‏)8
حاج حميد راضي(متوفي سال 1953 م.‏) از معمرين اهل کربلا که نزديک به 110 سال عمر کرده بود، خاطرات خود درباره عزاداري امام حسين (عليه السلام) نقل مي کند که مراسم قمه‏زني و.‏.‏.‏ در ايام جواني او در شهر نجف و کربلا مرسوم نبود.‏(.‏ گفتگو با دکتر شاکر لطيف، 12/4/1996 م.‏، کتاب تراژدي کربلا)9 همچنين در خاطرات شفاهي هيچ يک از کهن سالان نجف و کربلا از برگزاري مراسم قمه‏زني و.‏.‏.‏ قبل از نيمه قرن نوزدهم ياد نشده است.‏ اين‏گونه مراسمها براي اولين بار توسط برخي زائران ترک از طايفه قزلباش رواج يافت.‏ آنان به هنگام زيارت امام حسين (عليه السلام) با شمشيرهايي مخصوص به سرهاي خود ضربه مي زدند.‏(.‏ النجف الاشرف عاداتها و تاليدها، طالب علي شرقي، ص 223-220)10
از نظر تاريخي مسلم است که قمه‏زني در ايران تا پيش از صفويه هيچگونه سابقه‏اي نداشته است و محور ترديدها در آن است که آيا در زمان صفويه به وجود آمده است و يا اينکه بعد از صفويه در در زمان قاجاريه وارد شده و رواج يافته است؟(.‏ قمه زني، سنت يا بدعت؟ مهدي مسائلي، ص 19)11
 

 

آيا قمه زدن بدعت است؟

جهت اینکه مساله کاملا روشن شود،لازم است به تعریف بدعت دقیقا اشاره کنیم:

علامه مجلسی:                         

بدعت در شرع چیزی است که  نص بالخصوصی نداشته و داخل در برخی عمومات نیز نباشد،یا نهیی بالخصوص یا بالعموم بر آن وارد نشده باشد،بنابرین چیزی که داخل در عمومات است بدعت نیست(البحار،74/202)

ابن رجب حنبلی:

بدعت چیزی است که پدید آمده و اصلی در شریعت نیست که بر آن دلالت کند،اما چیزی که اصلی بر آن دلالت نماید شرعا بدعت نیست. .(جامع العلوم والحکم،ص 160 طبع الهند)

ابن حجر هیتمی:

بدعت شرعا چیزی است که خلاف امر شرع و دلیل خاص یا عام شرعی پدید آمده باشد.(التبیین بشرح الاربعه/221)



لذا به خوبی واضح است که قمه زدن بدعت نیست،چرا که قواعد عامه و عمومات استحباب بسیاری از اعمال همچون جزع،اظهار حزن،عزاداری،احیاء امر دین،و....شاملش میشود،و فرضا اگر کسی چنین تشخیصی ندارد هرگز نمیتواند اصل اباحه را که دلیل جواز قمه زنیست انکار کند،و هرگز نمیتواند قمه زنان را که تشخیصی خلاف او دارند بدعتگزار بخواند.

بلکه تحریم مطلق بدعت است،چرا که بدون دلیل حکمی را صادر میکنند که هیچ دلیل شرعی ندارد.حضرت ایه الله شهید سید حسن شیرازی در این رابطه میفرمایند:

از جهت شرعی،شعائر حسینی چنانچه آنها(مخالفین)میگویند بدعت نیست،بلکه بر عکس تحریم شعائر بدعت است،چرا که بدعت در دین که بدعتگزار به اشد کیفر خواهد رسید چیزی نیست جز اینکه حکمی را بدون دلیل به شارع نسبت دادن.و تحریم شعائر حسینی نسبت دادن حکمی به شارع است بدون اینکه دلیلی بر ان اقامه شود و این بدعت است...پس هر کس گفت فلان چیز واجب است بدون اینکه دلیل معتبری برای آن بیابد بدعت کده است و هر کس گفت فلان چیز حرام است بدون اینکه دلیل معتبری بر حرمت آن بیابد بدعت کرده است و اگر حق این است،پس سخنان کسانی را که شعائر حسینی را حرام کردند بر آن عرضه و قیاس کنیم تا آشکار شود که آیا این سخن از کامل ترین مصادیق بدعت است یا خیر؟

ما در مجموع ادله ای که از طرف معصومین به دستمان رسیده است دلیلی نیافتیم که بگوید شعائر حسینی حرام است،یا بگوید لطم کردن برای امام حسین علیه السلام حرام است یا پوشیدن لباس سیاه حرام است یا اینکه قمه زدن حرام است.

و تا هنگامی که آنچه را دلیلی بر حرمتش ندارند حرام میکنند در حقیقت به خداوند افترا میبندند و به او سخن دروغ نسبت میدهند و در نتیجه آنها بدعت گزاران در دین خداوند هستند.واقعیت این است که ادله شرعیه درباره حکم شعائر حسینی ساکت نیستند تا به بدعت گزاران فرصت دهند که دروغی را به خدا نسبت بدهند،بلکه ادله روشن هستند و میگویند که شعائر حسینی به طبیعت اولیه شان مباح هستند و بنابر طبیعت دومشان مستحب.(شعائر حسيني،27-29)
 
 

 



آيا قمه زدن از عادت هاي عزائي شيعيان است؟

شکی نیست که تشخیص مصداق و موضوع با مکلف بوده و اوست که باید حسب حال و تشخیصش مصداق عزا و جزع و..را اتخاذ کند،ما در این مقاله در صدد این نیستیم که خدای نکرده قصد تحمیل تشخیص خود را به احدی داشته باشیم،یا بگوییم که همه باید به این تشخیص باشند که قمه زدن مصداق عزاداری است!چنانچه مخالفین ما میخواهند نظر خویش را به همه تحمیل کنند و بگویند قمه زدن مصداق عزا نیست و کسی برای عزاداری با شمشیر بر سرش نمیکوبد!و غرض ما از نوشتن این مقاله،تنها بررسی کوتاه در سیره شیعیان در عزای حسینی است،تا ببینیم ایا این مساله بین مردم رواج داشته و دارد یا خیر؟

در خصوص کشورهای عربی و اسیایی و اروپایی،هر کسی خواهان است تا سیل جمعیت قمه زن را ببیند،و با چشمان خود حضور هزاران نفری ایشان و مواساتشان با حسین فاطمه را شاهد باشد به انجا برود و در روز عاشورا قمه زدن را ببیند.خصوصا در نجف و کربلا که تعداد قمه زنها که بیش از چند صد هزار نفر است و قمه زدن جزء جدایی ناپذیر عزاداری عراقیین است،و کوچک و بزرگ در انجا قمه میزنند و این شعیره مقدسه را از سالها قبل حفظ کرده اند.لذا ما در این مقاله،از انجایی که قمه زدن در ایران ممنوع است و بیشتر این مزخرفاتی که علیه ما گفته میشود از ایران و برخی اتباع ایران در بحرین برمیخیزد،تنها به ذکر شواهدی از سابقه تطبیر در ایران گذشته و حال اکتفا میکنیم،و گزارشی نیز از قمه زنی بحرین به نقل از مخالفین مینویسیم...

لازم به تذکر است که در ایران از 400 سال قبل قمه زده میشده است،تا زمان پهلوی ملعون که قمه زدن را منع نمود،سپس بعد از پیروزی انقلاب در سال 1357 هجری شمسی دوباره قمه زدن از سر گرفته شد تا 14 سال قبل که قمه زدن از سوی حکومت منع شد و همچنان بدترین مضایقات و حملات و علیه عزاداران حسینی ادامه دارد،انشاءالله بعد از رفع منع تطبیر،دوباره قمه زنها حیدر حیدر گویان با شمشیر های خود در انظار عمومی به مواسات با سیدالشهدا علیه السلام میپردازند همانطور که بعد از پیروزی انقلاب و رفع منع ظالمین بعد از سالها قمه زدن را از سر گرفتند،ان زمان نیز دوباره قمه زدن را از سر خواهند گرفت.....

عباراتی که نقل میکنیم از کتاب عزاداری سنتی شیعیان اثر علامه گرانقدر سید حسین معتمدی کاشانی حفظه الله میباشد.

لازم به ذکر است که در کتاب مربوطه وصف قمه زنی بسیاری از شهرها و بلاد دیگر ایران همچون کرمان،نطنز،خمین،بهبهان و....نیز آمده است،اما از آنجا که بنای ما در این مقاله بر ایجاز و اختصار است و مشت نیز نمونه خروار میباشد به همین مقدار اکتفا مینماییم:



قمه زنی در شهر مقدس قم:

در جلد دوم صفحه 76 آمده است که:

از جمله مراسمی که از قرنها قبل تا زمان پهلوی اول همه ساله در عاشورا در شهر قم رایج بود قمه زنی دسته جات حسینی بوده است.سپس مولف محترم به نقل از مرحوم حاج ملا حسین قمی که از معمرین و محترمین و مداحان معروف و محبوب سابق قم بوده و خود در دوران عمرشان در قمه زنی قم شرکت داشته اند و سالها عزاداری این شهر را دیده اند نقل میکنند که:

سابقا قمه زنی در تمام شهرهای ایران رایج بود و همه ساله بهتر از گذشته اجرا میشد و من خاطرم هست که قم در قدیم هفت دسته قمه زنی سنگین داشت،سپس حکومت پهلوی قمه زنی را منع کرد و اقامه این عزا ممنوع شد.

سپس مولف در صفحه 91 قمه زنی مقیمین قم را بعد از سرنگونی حکومت پهلوی شرح میدهند که تا منع حکومت فعلی ادامه داشته است.

کما اینکه سید حسین فالی نیز در کتاب خود"قمه زنی عزای ویژه عاشورا" صفحه سوم،که چند سال قبل از منع قمه زنی در ایران نوشته است،توضیح میدهد که:

در عهد جمهوری اسلامی همه ساله در تهران و مشهد و غالب مراکز استانها و شهرستانهای بزرگ از جمله قم مراسم قمه زنی با شور و هیجان بی نظیری برپا میگردد و اهالی قم از گذر خان حرکت کرده و قمه به سر میزنند و در مسیر خیابان چهار مردان و 45 متری عمار یاسربه بازار رفته و برای شستشو به حمام عسکرخان میروند.



قمه زنی تهران:
در کتاب دارالخلافه تهران تالیف ناصر نجفی ص 283 که شرح عزاداری مردم تهران را در دوره قاجاریه(حدود 100 سال قبل)شرح داده است چنین امده است:

غیر از روضه خوانی یکی از عزاداریهای معمول در تهران قمه زنی بود...

در کتاب ایران امروز نوشته علی اصغر سعیدی که ترجمه سفرنامه اوژن اوبن سفیر فرانسه در تهران(102 سال قبل)میباشد در صفحه 188 به عزاداری مردم تهران و قمه زنی پیر و جوان و کودک اشاره شده است.

در جلد دوم موسوعه عزاداری سنتی شیعیان صفحه 238 نیز در خصوص از سر گرفته شدن قمه زنی در تهران بعد از سقوط پهلوی توضیح داده شده است و مولف محترم فرموده اند:

این مراسم قمه زنی تا منع حکومت فعلی ادامه داشت و همه ساله رایج بود و مردم با شمشیرهای خود شب عاشورا نیز بیرون امده و تا انتهای خیابان بوذر جمهری میرفتند،و تعداد اعضاء این هیئت چهار هزار نفر بود.

آیا با این همه قرائن و شواهد ممکن است دیگر کسی ادعا کند قمه زدن از عادات عزائی شیعه نبوده یا نیست؟؟؟



قمه زنی در مشهد مقدس:
در جلد یکم صفحه 183 مولف محترم فرموده اند که اکثر محلات مشهد مقدس دسته قمه زنی داشته و از محلات خود به سمت حرم مطهر ثامن الحجج علیه السلام حرکت میکرده و در انجا قمه زدن را خاتمه میدادند.و دسته قمه زنی ترک ها از همه دسته های قمه زنی جالبتر بود.

لازم به ذکر است که قمه زنی مشهد بعد از سقوط پهلوی تا زمان منع حکومت فعلی ادامه داشت و هم اکنون نیز در خانه های شخصی به صورت گروهی قمه میزنند.حفظهم الله.


قمه زنی اصفهان:
در جلد یکم ص 335 آمده است که:

قمه زنی از عزاداری هایی بود که در اصفهان رواج کامل داشته است و اصفهان قدیم حدود شصت محل داشت که بیش از یک سوم دسته جات شهر را قمه زنها تشکیل میدادند.معروف ترین دسته قمه زنی اصفهان نیز دسته جهان باره بوده است.و تا زمان منع حکومت پهلوی قمه میزدند و سپس حکومت منع گرد و بعد از سقوط پهلوی نیز قمه زنی انان دوباره از سر گرفته شد و تا امروز نیز در اصفهان ادامه دارد.

لازم به ذکر است همه ساله هزاران نفر در اصفهان قمه میزنند که محرم امسال(1429)درگیری های شدیدی نیز رخ داد و بسیاری از ایشان بازداشت شدند.



قمه زنی طلاب اصفهان:
در صفحه 364 نیز نقل شده است که طلاب مدارس ذوالفقار و مدرسه صدر و مدرسه ایه الله خادمی به اتفاق مدرسین در منطقه زینبیه قمه میزنند.

لازم به تذکر است که هیئت طلاب قمه زن مشارکین بسیاری دارد و عدد انان متجاوز از چند هزار نفر است.



قمه زنی شیراز:
در صفحه 406 چنین امده است:

در طول قرون گذشته تا زمان منع پهلوی از تمام محلات شیراز دسته قمه زنی به سمت حرم حضرت شاه چراغ-احمد بن موسی الکاظم-حرکت میکرده است و دسته جات قمه زنی همه را منقلب میکردند،و حتی رسم بود که کودکان را نیز تیغ بزنند.لازم به ذکر است که بعد از سقوط حکومت پهلوی قمه زنی اهالی شیراز دوباره اغاز شده و فیلمهای ان نیز موجود است و بعد از منع حکومت فعلی نیز قمه زنها مجبورند در خفا قمه بزنند.



قمه زنی اهالی تبریز:
در جلد سوم صفحه 25 امده است که تمامی محلات تبریز در گذشته دسته قمه زنی داشته و در عاشورای حسینی قمه میزدند تا زمانی که حکومت  پهلوی این عزاداری را منع نمود،و بعد از سقوط حکومت دوباره این عزا از سر گرفته شد تا زمان منع حکومت فعلی ایران.

اما ازانجایی که مردم این شهر ارادت خاصی به امام حسین علیه السلام و تقید ویژه ای به شعائر حسینی دارند،باز هم در اماکنی غیر علنی همه ساله جمع میشوند و قمه میزنند،حتی برخی از ایشان چنین نذر دارند که مادام العمر قمه بزنند.



قمه زنی اهالی اردبیل:
در جلد سوم صفحه 53 امده است که شهر اردبیل دارای تعداد زیادی قمه زن بوده و تمامی محلات این شهر دسته قمه زنی داشته اند،و تا قبل از منع حکومت ایران تعداد ایشان به دوازده هزار نفر میرسیده است،اما بعد از منع حکومت فعلی ایران مجبور هستند در اماکنی غیر علنی قمه بزنند اما هرگز قمه زدن را ترک نکرده اند.



قمه زنی شهر ری:
در جلد یکم صفحه 300 امده است که:

شهر ری سابقا دسته جات متعددی داشته که همه ساله صبح عاشورا از تکیه ها به طرف قتلگاه میرفتند سپس همه با هم به صورت یک هیئت بزرگ به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السلام میرفتند و این مراسم با منع پهلوی اول منع گردید و اکنون نیز(دوره جمهوری اسلامی)قمه زنان در دور از شهر و اطراف شاه عبدالعظیم اجتماع کرده و به قمه زنی میپردازند.



قمه زنی قزوین:
در جلد یکم صفحه 176 درباره قمه زدن اهالی قزوین امده است:

در قرون گذشته تا زمان منع حکومت پهلوی در قزوین قمه زنی مفصلی رایج بوده است و برخی معمرین و مطلعین شهر برای اینجانب(مولف)نقل کرده اند که هر محله قزوین دارای یک دسته قمه زنی بوده و صبح عاشورا قمه میزدند و از محلات به سمت امامزاده حسین میرفتند.و پس از سقوط حکومت پهلوی قمه زنی دوباره اغاز شد،تا زمانی که حکومت فعلی ایران منع نمود.



قمه زنی اهالی زنجان:
در جلد سوم صفحه 99 مولف محترم از قول یکی از علمای زنجان مینویسند:

سابقا تمام محلات زنجان دسته قمه زنی داشت و در محلات دور میزده و سپس به زیارت امامزاده سید ابراهیم میرفتند و عزاداری را انجا خاتمه میدادند.

سپس مولف میفرمایند:

و این سیره تا زمان منع حکومت ایران ادامه داشت و بعد از منع حکومت فعلی اهالی زنجان به علت تقید و ارادت خاصشان به شعائر حسینی در اماکن غیر علنی قمه میزنند اما دست از سنت خویش برنداشته و همچنان قمه زنی در این شهر ادامه دارد.



قمه زنی کاشان:
مولف محترم در جلد اول صفحات 683-693 مفصلا در خصوص قمه زنی اهالی کاشان توضیح داده است،و توضیح داده است که اهالی کاشان و دسته های قمه زنی ایشان به سمت زیارت پنجه شاه میرفتند و قمه میزدند و کاشان قدیم 6 دسته قمه زنی داشته استو حتی کودکان را نیز قمه میزدند و سپس به منزل علمای کاشان میرفتند(کما اینکه در مقاله التطبیر فی بیوت العلما تصریح کرده ایم)و این سیره ایشان تا منع حکومت فعلی ایران ادامه داشته است.



قمه زنی اهالی شوشتر:
در صفحه 445 نقل شده است که در طول قرون گذشته تا زمان منع حکومت فعلی قمه زدن در شوشتر رایج بوده وقمه زنها از مقا براء بن مالک به امامزاده عبدالله میرفتند،و حسب نقل معتمدین و مطلعین شهر تا انجایی که اطلاع است قمه زدن شوشتر سابقه چهارصدساله دارد و از زمان صفویه تا به الان رایج بوده است!



قمه زنی خمینی شهر(سده):
در صفحه 382 امده است که سده اصفهان دسته جات قمه زنی مفصل دارد و از قرنها قبل همه ساله قمه میزدند و تا کنون نیز کسی موفق به منع انان نگشته است.

لازم به ذکر است که امسال(1429)با وجود منع شدید و مضایقات زیاد حکومت در این شهر کوچک بیش از شش هزار نفر قمه زدند!



قمه زنی بحرین:
قابل توجه اشخاصی که میگویند قمه زدن در بحرین عرف نیست:

گزارشی که ذیلا میخوانید گزارش روزنامه کیهان(از روزنامه های مهم ایران که تریبون رسمی دولت و حکومت میباشد)در بیست و دو سال قبل است:

روزنامه کیهان شماره 12836 مورخ یازده محرم 1407 هجری قمری صفحه 20 درباره قمه زنی در منامه بحرین مینویسد در دسته قمه زنی حدود 10000 نفر جوانان عزادار که همگی شمشیر به دست داشتند با فریاد های حیدر حیدر یا حسین یا شهید امادگی خود را برای شهادت در راه حسین بن علی و مبارزه با یزیدیان زمان اعلام داشتند .حدود 4000 پلیس ضد شورش مجهز به اسلحه سبک و سنگین که در بین انها افراد سعودی اردنی و پاکستانی نیز مشاهده میشود در اطراف خیابان های منامه مستقر شده و دسته جات عزاداری را از دور کنترل میکردند.

دقت فرمودید؟

در بیست و دو سال قبل که جمعیت بحرین هرگز به اندازه حال نبوده است ده هزار نفر در بحرین قمه میزدند!!اما هم اکنون نیز همه ساله افراد بی شماری در بحرین قمه میزنند.ایا کسی میتواند با وجود اعتراف مخالفین باز هم ادعا کند قمه زدن مساله ای است که عرف ان را قبول ندارد؟؟
( نظر بعضي از مراجع شيعه در مورد قمه زني )

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

فاضل لنکراني

قمه زدن پنهاني اشکال ندارد لکن در ملآ عام در شرايط فعلي بهتر است از آن اجتناب شود زيرا رسانه هاي استکباري مترصد فرصت اند تا عليه تشيع تبليغات سوء کنند و چهره شيعه را در دنيا مشوّه جلوه دهند

00000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000

بهجت
قمه زني اگر موجب ضرر نشود جايز است

00000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000
آيا قمه زنى در عزادارى سالار شهيدان به صورت مخفيانه و دور از چشم ديگران اشكال دارد؟ حكم مسأله بالا در مورد نارضايتى پدر و مادر چه مى باشد؟
بسمه تعالى؛ عزادارى حضرت سيد الشهداء (عليه السلام) بهر صورتى كه عنوان جزع بر آن منطبق شود از مستحبات است و مطلوبيت شرعى دارد و قمه زدن فى نفسه مانعى ندارد، و اميد است خداوند متعال به تمام كسانى كه در راه امام حسين(عليه السلام)تلاش مى كنند ثواب آخروى عنايت فرمايد و آنان را موفق كند، والله العالم.


ميرزا جواد تبريزي 
قمه زني در حد نفسه مانعي ندارد ولکن سزاوار است براي مؤمنين که در مقام حزن و اندوه بر سيدالشهداء  مظهر مناسبتري را اختيار کند و آن مظهر مختلف به اختلاف کشورها و شهرها، والله العالم.

00000000000000000000000000000000000000000000000000

محمد صادق روحاني 
سؤال: اگر قمه زدن باعث وهن مذهب شبعه شود آيا در اين صورت قمه زدن جايز است؟

جواب: بسمه تعالي ؛ اصلا موجب وهن نمي شود ؛ بلكه عكس آن مشهود است

سؤال: آيا سينه و زنجير زدن در عزاداري كه منجر به كبودي و حتي جاري شدن خون مي شود جايز است ؟
جواب: بسمه تعالي ؛ بلي جايز است


00000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000

صانعي 


سوال : آيا قمه زدن جايزاست يا خير؟

جواب : به نظر اينجانب جايز است و مشمول اطلاقات و عمومات ابكاء و بكاء و تعظيم شعائر مى باشد البته بشرط آنكه موجب اذيّت شدن و جنايت به بدن نباشد كه معمولاً در قمه زنى چنين نبوده است
00000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000[/color][/b]


سيد صادق شيرازي

سؤال 4: آيا در عزاى امام حسين قمه زنى واجب است؟
جواب: نظر مشهور استحباب آن است
سؤال 6: ضررى كه در نتيجه قمه زدن بوجود مى آيد اگر ضرر قابل توجهى بود مانند شدت خونريزى آيا اين ضرر مباح محسوب مى شود يا مستحب و يا هيچ كدام؟
جواب: ضرر تا وقتى كه منجر نشده است به: (1 ـ قتل نفس 2 ـ قطع عضوى از اعضاء بدن 3 ـ از دست دادن نيروئى مثل از دست دادن نيروى بينائى و مانند آن) جائز است و اگر نزد شارع محبوبيت پيدا كرد مستحب خواهد بود،
سؤال 13: نظر شما در مورد زدن شمشير به سر بدون ضرر و با ضرر در روز عاشورا چيست؟
جواب: مشهور بين فقهاء اينست تا وقتى كه در آن ضرر زيادى نباشد مستحب است.
00000000000000000000000000000000000000000000000000 0000000000000000
سيستاني 
سؤال :آيا جائز است در مراسم عزادارى امام حسين  به بدن جراحت وارد كرد؟
جواب :مانعى ندارد
00000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000
 
....اما....شرط دل دادن , دل گرفتن است وگرنه یکی بی دل می ماند و دیگری دو دل !!!!!!!!!
آخرين ويرايش: 5 سال 3 هفته ago توسط .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

 

قمه زني و تاسیس مقاومت در لبنان!


حضرت علامه آیة الله شیخ علی کورانی میگوید:

ما با چشمان خود دیدیم که چگونه قمه زدن تنها سلاح مقاومت در لبنان در مقابل یهودی ها بود و چطور ارکان ایشان را لرزاند و چگونه لشکریانشان با ترس و وحشت از قمه های قمه زنها و فریادهای حیدر حیدر آنها فرار میکردند، و چطور بعد از آن واقعه درباره اینکه حیدر کیست بحث میکردند...

درگيري قمه زنها با سربازان اسراييلي داستان مشهور و معروفي نزد بسياري از شيعيان جهان دارد، و كوس رسوايي يهوديان در آن زمان دنيا را برداشت، اين واقعه معروف را به نقل از علامه كوراني نقل ميكنيم:

شهر نبطيه همانند ساير شهرهاي اشغال شده لبنانى تحت محاصره تانكهاي إسرائيلي قرار گرفته بود، و يهوديها گشتيهاي خود را بوسيله ماشينهاي "جيپ" به داخل و خارج شهر ميفرستادند.. و در روز عاشورا بر تعداد گشتيهاي خود افزودند، و همراه هر ماشين جيپ يك كاميون پر از سرباز ميفرستادند، چونكه نبطيه در روز عاشورا پر از افرادى ميشد كه از سرتاسر لبنان براى مشاهده دسته شبيه عزادارى امام حسين و دسته قمه زنى بدانجا ميرفتند، و بمحض اينكه گشتيهاى اسرائيلي (جيپ نظامى و كاميون) وارد صحنه شد، مردم با سردادن شعارهاي مخالف با آنها برخورد كردند، و دسته قمه زنی كه در دوراهى راه شوكين قرار داشت، به سوى آن گشتيها حركت كرد، و مرثيه خوان در حاليكه با بلندگو داشت مرثيه ميخواند، به قسمت گفتكوى بين على اكبر پسر امام حسين عليهما السلام رسيد و اين سخنش را به پدر عنوان ميكرد كه: ما تا زمانی كه بر حق هستيم فرقي برايمان نميكند كه بر مرگ بيفتيم يا مرگ بر ما بيفتد!!
در اين هنگام شور قمه زنان بيشتر شد و در حاليكه بسوى سربازان إسرائيلي ميرفتند شعار حيدر.. حيدر سرميدادند و شمشيرهاي خود را نشان ميدادند، وخون از کفنهایشان سرازير ميشد، يهوديان با ديدن اين صحنه ديوانه شدند، و  خواستند با ماشین های خود فرار کنند ولي نتوانستند بطوريكه يكى از آنها با ديوار تصادف كرد، از اين رو از ماشينهايشان پياده شدند و آنها را ترك كرده و پياده به طرف پايگاهايشان پا به فرار گذاشتند، در حاليكه به هوا تيراندازى ميكردند! و مردم با سنگ آنها را دنبال ميكردند، در حاليكه شمشيرها را در هوا ميچرخاندند، و هيج كس از آنان كشته نشد، ولي جوانان آن ماشينها را آتش زدند! و اين آغاز مقاومت إسلامي در لبنان بود .. مقاومت حسيني ترسناك در روز عاشورا!!

شخصي كه با من گفتگو ميكرد به من گفت: يهوديان در پي (حيدر) بودند تا اينكه فهميدند او إسم علي عليه السلام است، و گفت: در آن موقع يك ماشين لبناني در منطقه ورود به شهر (انصار) واژگون شد در حاليكه نزديك منطقه تجمع سربازان إسرائيلي بود، و اين باعث شد سربازان إسرائيلي پياده شوند كه ديدند ماشين كاملا واژگون و برعکس شده، يكي از سربازان به يكي ار سواران آن ماشين گفت: از ماشين بيا بيرون، تو نمي ميري! تو فرياد ميزني حيدر و خودت را با شمشير ميزني!
 
....اما....شرط دل دادن , دل گرفتن است وگرنه یکی بی دل می ماند و دیگری دو دل !!!!!!!!!
آخرين ويرايش: 5 سال 3 هفته ago توسط .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

 

 
قمه زنی در بیت سید محمد بحر العلوم:
مرحوم ایه الله العظمی ال مظفر در کتاب خود نصره المظلوم فرموده اند که:

علامه متبحر سید محمد بحر العلوم در خانه اش مراسم سوگواری برپا میکرد که اهل علم در آن شرکت میکردند و مراسم تعزیه نیز انجام میشد و هیئت های قمه زنی در منزلش قمه می زدند...



قمه زنی در بیت ایه الله العظمی شیخ محمد جواد بلاغی:
مرحوم ایه الله العظمی ال مظفر در کتاب خود نصره المظلوم فرموده اند که:

در روز عاشورا در خانه مرحوم بلاغی تعزیه انجام میگرفت،آنگاه در ملا عام می آمدند،همچنین هیئتهای قمه زنی،مردم قمه زنان از منزل او به بیرون حرکت میکردند و پول کفن قمه زنها از او گرفته می شد....



قمه زنی در بیت علم و فضیلت،بیت آل نراقی:
آل نراقی و علمای بزرگ این خاندان را کمتر کسی است که نشناسد،از خصایص ویژه ایشان عزاداری حسینی و برقراری انواع مراسیم عزا در بیتشان بوده است،قمه زنی مردم نیز چنانچه ذیلا میخوانید در منزل این مراجع بزرگ اقامه میشده است:

در جلد اول کتاب عزاداری سنتی شیعیان صفحه 729 آمده است که:

از روز اول محرم تا یازدهم که مجلس روضه خوانی علمای نراقی در محله طاهر و منصور کاشان ادامه داشت،بسیاری از مواکب حسینی از قبیل سقاها،سینه زنها،زنجیر زنها و قمه زنها و شبیه خوانهای سیار هر کدام در هر روزی که برای عزاداری حرکت میکردند در مجلس روضه خوانی علمای نراقی شرکت کرده و انجا عزاداری میکردند و مورد احترام علمای محترم این بیت قرار میگرفتند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ شنبه 18 آبان 1392برچسب:, توسط دل زارمن